
Skanery 3D to urządzenia, które rejestrują trójwymiarowy kształt obiektu. Pracują, rzucając wzór światła na obiekt, a następnie mierząc zniekształcenie tego wzoru. Informacje te są następnie wykorzystywane do stworzenia cyfrowego modelu obiektu.
Istnieje wiele różnych typów skanerów 3D, ale wszystkie mają tę samą podstawową zasadę działania. Najpopularniejszy typ skanera 3D wykorzystuje triangulację laserową. Ta technika rzutuje wiązkę laserową na powierzchnię obiektu i mierzy odbitą wiązkę za pomocą dwóch lub więcej czujników. Znając położenie czujników i kąt, pod jakim wiązka laserowa jest rzutowana, można obliczyć odległość od czujnika do punktu na obiekcie, w którym wiązka laserowa została odbita. Informacje te można następnie wykorzystać do stworzenia modelu 3D obiektu.
Inne typy skanerów 3D obejmują skanery światła strukturalnego i skanery czasu przelotu. Skanery światła strukturalnego działają poprzez rzutowanie wzoru światła na obiekt, a następnie pomiar deformacji tego wzoru. Skanery Time-of-Flight działają poprzez pomiar czasu potrzebnego na przebycie impulsu światła ze skanera na powierzchnię obiektu iz powrotem. Informacje te można następnie wykorzystać do obliczenia odległości skanera od powierzchni obiektu, która może zostać wykorzystana do stworzenia modelu 3D.
Skanery 3D mają wiele zastosowań, zarówno w przemyśle, jak i w zastosowaniach konsumenckich. Są powszechnie stosowane w projektowaniu produktów i kontroli jakości, ponieważ pozwalają szybko i dokładnie uchwycić kształt przedmiotu. Wykorzystywane są również w medycynie, np. do tworzenia modeli 3D kości i narządów. W branży motoryzacyjnej skanery 3D wykorzystywane są do tworzenia cyfrowych modeli części samochodowych, aby można je było odtworzyć z wykorzystaniem technik wytwarzania przyrostowego.
Skanery 3D stają się coraz bardziej popularne na rynku konsumenckim, ponieważ oferują szybki i łatwy sposób tworzenia modeli 3D obiektów. Jest to szczególnie przydatne do tworzenia trójwymiarowych wydruków obiektów lub do użytku w aplikacjach wirtualnej rzeczywistości.