Posiadasz stronę internetową i masz poczucie, że nie wykorzystujesz jej potencjału w pełni? Towarzysz oryginalne, autorskie treści, jednak nie przekłada się to na efekty widoczności w wynikach organicznych? SEO audyt może pomóc Ci rozwiązać te problemy!
Spis treści
Audyt – o co chodzi?
Jest to określenie na niezależną ocenę ekspercką danej organizacji, systemu, procesu, produktu, a w naszym przypadku strony internetowej. Ważne w tym kontekście są wewnętrzne przepisy oraz cele danego podmiotu. Audyt SEO ma za zadanie wskazać na wczesnym etapie różnego rodzaju nieprawidłowości, które należy poprawić, aby przywrócić efektywność.
Rodzaje
- audyt manualny – są to działania wykonywane przez eksperta w sposób ręczny, to najbardziej czasochłonny proces, jednak cechuje go wysoka szczegółowość,
- audyt automatyczny – w tym przypadku posługujemy się narzędziami, które samodzielnie sprawdzają parametry techniczne strony, brakuje w nim jednak interpretacji wyników,
- audyt manualno-automatyczny – połączenie dwóch wcześniejszych metod, które razem dają pełny obraz.
Rodzaje ze względu na zapotrzebowanie
W tym przypadku możemy wymienić audyt SEO on-site i off-site, audyt techniczny, ocenę podstawowych wskaźników internetowych Core Web Vitals, audyt słów kluczowych, konkurencji, contentu czy renderowania JavaScript. Mówiąc wprost, są to mniejsze audyty skupiające się na poszczególnych elementach, z których składa się witryna internetowa. Tak więc nie zawsze audyt musi być działaniem holistycznym.
Na czym polega audyt strony pod kątem SEO?
SEO, czyli Search Engine Marketing, to działania polegające na poprawieniu widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Z tego względu audyt opiera się na wdrożeniu ulepszeń, które zaowocują wysoką pozycją rankingową. Wykrywa on błędy na stronie w sposób kompleksowy. Nie rozwiązuje problemów, jednak tworzy listę zadań do zrobienia, aby spełnić wymagania robotów wyszukiwarek oraz potrzeby użytkowników.
Narzędzia pomocne w trakcie audytu
Działając na polu optymalizacji i pozycjonowania, z pewnością wiesz, że do dyspozycji masz darmowe oraz płatne narzędzia zajmujące się poszczególnymi elementami technicznego SEO i czynnikami rankingowymi, ale również takie, które oceniają ogólną jakość witryny. Warto więc skorzystać z Google Search Console, Google Analytics, Microsoft Excel, PageSpeed Insight, Ahrefs, Senuto, Semstorm, Screaming Frog.
Wnioski
Wiesz już, czym jest audyt i z jakich elementów się składa. Jest to wyjątkowo przydatny proces w kontekście tworzenia nowych stron internetowych, jednak sprawdzi się również w przypadku już funkcjonujących witryn. W końcu tworząc treści na stronę, zależy nam, aby były one odbierane przez jak największą liczbę odbiorców. Uzbrój się więc w cierpliwość i popracuj swoją witryną.